Allehelgensmusik med Kammerkoret ‘Nye Toner’ og Vor Frelsers Kantori

allehelgens_ALL

 

  • Vor Frelsers Kirke torsdag 6. november 2014 kl 20. (Fri entré)
  • Frederiksværk Kirke, søndag 9. november 2014 kl 16. (Entré 100 kr.)

Kammerkoret Nye Toner og Vor Frelsers Kantori hører begge hjemme på Christianshavn, på hver sin side af Torvegade og Kanalen. Nye Toners 16 sangere øver i Christians Kirke og ledes til dagligt af kirkens organist, Søren Johannsen. I denne koncert samles kræfterne i skøn Allehelgens musik i novembers mørke. Koncerten ledes af Kantoriets dirigent og organist/klokkenist i Vor Frelsers Kirke, Lars Sømod.

Det udvalgte repertoire er Allehelgensmusik af samtidige komponister med forskellige musikalske udtryk.

De tidligste er Anton Bruckner (1824-1896), hvis kendte motet ”Locus iste” åbner koncerten. Den samtidige Johannes Brahms (1833-1897), hvis motet ”Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen” er komponeret i et ganske andet klangbillede, på baggrund af solide studier af barokkens motetter.

Det lidt senere komponist-par – svenske Otto Olsson (1879-1964) og italienske Ildebrando Pizzetti (1880-1968) – levede og virkede også på samme tid, men havde vidt forskellige kompositionssprog. Pizzetti forsøger med sin ”Missa di Requiem” og sine øvrige korværker at genoplive den vokale kirkemusik, fra før operaen og dermed arien blev dominerende. Denne genoptagelse af glemte, kirkemusikalske klange og former var i begyndelsen af det 20. århundrede udbredt i hele Europa – også i Danmark, hvor den bl.a. var repræsenteret af Thomas Laub og Carl Nielsen. Olsson komponerer med et ganske andet udtryk i en senromantisk stil, påvirket af den franske romantik. De tre motetter fra Olssons samling ‘Sex latinska hymner’ fra 1919 er et godt eksempel på hans stil; meget ekspressiv og følelsesladet, hvor den danske kirkestil på denne tid var mere tilbageholdende.